idiotjävel

igår var det dags för jobb.
vi skulle köra bägge sightseeingvagnar med tillhörande par från operan o runt på små korta turer på ca 15 min.
det var familjedag på operan nämligen.

att vara i stallet klockan 5 är inte jättekul.
att sedan lasta en häst i 1h 45min är inte heller jättekul.
det är underbara herda som är helt dum i skallen.

hon är inte rädd, inte stressad, ingenting.
hon bara vill inte.
tills hon sedan vill o går rakt på o står där snällt tills det är dags att gå av.

hur gör man med en häst som bara inte vill?

sen mockade jag o sandra o fixade lite innan lastbilen kom tillbaka o vi kunde lasta på pojkarnas selar o så aigur o aatos, det hela tog ca 5 minuter innan vi faktiskt var iväg igen.

trotts allt så hann vi faktiskt i tid!
så vi satt där o körde våra rundor mellan 10-14, mot slutet av dagen fick jag också köra! :D det var skoj! :D
fast läskigt också. det är ett hyffsat stort ekipage man styr över! :O

Sen började hemfärden med aigur o aatos o dom gick ju på direkt utan att ens tveka trots att vi stod framför rosenbad o gjorde det. tack gode gud för såna hästar!
så hem o lasta av o så in till stan igen, eller ja, till gärdet där vi hämtade dom andra.

Tiiu gick ju på utan tvekan hon med, o där fick hon sedan stå.
i 1½ timme.

Herda skulle bara inte på o var om möjligt ännu omöjligare... klockan började ticka, tekla skulle jobba o jag skulle träffa vänner o klockan blev efter 5... tillslut kom vi på att gå o kolla o fråga hos djurgårdens ridskola om vi fick låna en stalldörr eller nåt att backa in i, o det fick vi. då går hästfan på med en gång, trots att dörrarna inte omslöt hela och det inte fanns något bakom direkt.

jävla häst!
enda gången hon blev stressad var när lastbilen med tiiu i åkte ifrån henne upp till ridskolan.
JÄVLA HÄST!!!!!!!!

tillbaka till stallet o lasta av o fixa mat o ta in o åka hem duscha åka in till stan o träffa kompisar... hemma igen vi 2tiden...

idag är jag trött o har ONT!
jag har ont i benen o armarna o händerna.
framförallt händera.

3 timmar o en kvarts (blir det va?) så gott som konstant dragandes i en 6-700kgs häst är jobbigt....


Kommentarer
Postat av: SaraMara

Fyyyy faen vilken pärs. Jag hade nog gått hem med hästen till slut tror jag, mitt tålamod är ju erkänt uselt så ingen hade nog blivit förvånad heller...
Ja, vad gör man. Jag är en elak djävel så jag hade gjort det Väldigt jobbigt att vara utanför. Och då menar jag Väldigt jobbigt. ;-)

Postat av: lizan

det har skrikits om djurplågeri när hästen lastast tidigare... den har INTE kul utanför, men hon skiter FULLSTÄNDIGT i en, vad man än gör. helt totalt likgiltig. hon bara står.

2007-03-18 @ 16:16:50
Postat av: SaraMara

Usch. Lyftkran? ;-))
Nej, jag har inga tips, men att inte låta den stå stilla - om det går att få den att röra sig alltså - brukar vara ett bra tips, att liksom ta kommandot över tempo, riktning osv.
Men, som sagt, går det inte att få den att gå ens så är ju något ganska illa i uppfostran antagligen? Hur fungerar den annars med hjälper och så?

Jag hade blivit (och har skall väl erkännas) gaaaaalen. :-))

2007-03-18 @ 18:33:31
URL: http://frogstomp.blogg.se
Postat av: lizan

det går knappt att röra den alls om man är i närheten av transporten, går man ifrån den kan man gå fram o tillbaka o runt utan problem, men det hjälper inte alls. hon vet ändå att hon inte tänker gå på och att vi inte kan tvinga henne.

i övrigt är hon helt totalt underbar.
hon är väluppfostrad på marken (flyttar, går undan, är på plats mm), rejält stabil i körning och väldigt väldigt känslig i ridningen.

2007-03-19 @ 14:13:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback