Heko hjärta Virma

det här skrev jag igårkväll, men då ville inte blogg.se fungera, så jag tar det nu istället!

igår skulle vi se om det gick att få virma betäckt igen.
men det gick inge bra. bara jag och tekla var alldeles för få för att lyckas något vidare med det hela. Heko är nämligen ingen fin kille- han KASTAR sig på stackars Virma som självklart inte står för sådan brysk behandling. så vi la ner. sista försöket så fick virma o halinka pinna bort till hagen själva medans jag var kvar hos Tekla o Heko för att se så att hon hade kontroll, vilket hon hade, så jag går efter till hagen o då har en av killarna som jobbar i lagårn sett dom lösa o gick o fångade in dom, då passade T på att fjäska för honom o fråga om han itne ville hjälpa till o hålla i Heko, han är ju stor o stark liksom. :D

så idag var vi jag o Anki som höll i virma, Bilbos uppfödare som höll i halinka, o så Tekla o Johan på Heko. Första försöket gick sådär (eller ja, inte alls :P), lite knussel på hur vi skulle göra men tillslut så gjorde vi ett till försök på stallplan faktiskt. då hade även Per slutit upp o var beredd att hugga i om det behövdes. målet var att Heko bara skulle lukta på Virma o tänk så duktig han var! Han gick föööörsiktigt fram o luktade o luktade o Virma skvätte o skvätte o undrade varför han inte hoppade upp. men det gjorde han tillslut o hittade rätt o kunde göra sin grej.
bägge två verkade himla belåtna efteråt, Virma var riktigt uppspelt haha. äckeldjur! :P

Nu ska det hela bara göras om på torsdag igen... Johan har lovat att hjälpa till då med o vi får säkert hjälp av någon mer gårdskille om vi ber dom snällt. :D Då har vi bara kvar Herda, som häromdagen var LIVRÄDD för Heko när vi skulle kolla brunsten på henne... så vi får väl se... :P Virma o Heko har ju iaf redan gjort det några gånger förra året så dom känner ju varann. :P Halinka däremot tyckte inte vidare mycket om sin pappa- en stor läskig sak tyckte hon! :P

Kom inte från stallet förns efter 22.. men då hade vi ridit innan också, en tur som inte gick så himla bra. :D vi skulle prova en väg vi fått berättade för oss skulle vara himla trevlig.. så efter vi hoppat 3 diken (tiiu är INTE någon hopphäst kan jag ju säga nu... grymtade som fan för hon tog i så mycket o kom ändå inte över dikena :P), hoppat av hästarna för att leda dom genom en vägtrumma där det låg vatten o en pråm som hästarna envisades med att gå på, var vi tvugna att vända o hoppa av hästarna igen o hoppa alla diken igen.. :P men det var lite skoj ändå, o mycket galopp o snälla hästar så friskt tempo- roligt roligt! :D

sen fick jag o T hjälpa till att få ut en ko ur en hage- hon hade kastat sin kalv o skulle flyttas, men dom andra kossorna ville följa med dom också.. så där skulle jag o T stå o mota bort kor så dom inte fick för sig att rymma... vi är LIVRÄDDA för kor! o den som stod närmast var JÄTTEstor! :O
haha, och senare på kvällen när betäckningen var klar, så hör vi ett krasch inne från kavlarna, då har dom fått ner ett galler så vi tänkte att det är bäst at tvi sätter upp det, så T klättrade in hos dom för att fixa, o var verkligen superrädd för dom små. :D o det är dom minsta kalvarna, som vi hälsat på massor med gånger o som faktiskt är SMÅ! dom är inte ens jag rädd för. tror jag. iaf inte när jag står på andra sidan pallarna så dom inte når mig! ;)

ojojoj vad jag kommer sakna livet på Morsta Gård!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback