slu vecka 2 - Nordens Ark

så var det dags för andra veckan av min nypåbörjade utbildning. denna skulle spenderas på nordens ark. blandade känslor på vägen dit, skoj såklart men också den vanliga "resfebern" och allmänna nojjan som spökar. dessutom kände jag att jag höll på att bli sjuk och vaknade med ooont i halsen på måndagen. men men. hade världens släng av nostalgisk ledsamhet av att åka E6an norrut, först förbi hela stenungsund o sånt o sen vidare, köra genom munkedal o se vårat älskade pensionat, sen vidare och köra av vid första dingleavfarten och bara vilja köra vidare för att svänga in vid stallet, parkera och gå in för att kika på hästlistan om vilken häst man ska ha. men nej mot nordens ark och då kör man ju förbi mias gård. åhhhh vad jag saknar 2005!!!!!!!!!!

iaf.
dag 1:
kommer fram precis efter bussen som kört klasskamraterna dit, alldeles perfekt! vi går upp till hotellet och får våra rum. jag skulle egentligen delat rum med våran ende kille men läraren som var med då tyckte inte att det var en bra idé, så hon bytte lite och den som skulle bo med mig istället var inte där (hon har inte kommit på något o ingen har hört av henne så). så lyxiga jag fick ett helt eget hotellrum! :D vi hade sen en hel del ledig tid innan lunch så ett gäng av oss gick ner till lantgårdsdelen för att titta på små söta djur. kaninerna var ju helt bedårande! :D
sen lunch, sen mer ledig tid då jag passade på att sova lite middag då sjukan kändes lite mer påtaglig. sen samling i ett "utbildningshus" där vi fick lite presentation av parken för att sedan bli indelade i två grupper och bli runtguidade i parken. vi fick en av cheferna typ, och han var grymt kul att gå runt med. vi skulle gå mellan 14-17 men lyckades dra över med en timme utan att ens hinna med så mycket som man hade velat. jobbigt! :D
var hemskt kul att få se vargarna som kom springandes så fort dom hörde guidens jobb, sen skulle dom precis slänga in ett par döda kaniner till dom, så vi fick se det med. järvarna var också störtcoola, så jävla söta! verkar vara små glada saker! :D
kom till middagen som säkert var god och satte sedan av på valfria aktiviteter (dock var ju parken då stängd). vi var ett ganska stort gäng som satte oss o spelade rappa kalja, som jag dom ytterst få gångerna jag spelat det varit TOTALT värdelös på. men där jag satt med febern ganska raskt stigandes så gick det riktigt bra. såpass bra att jag vann! :D kul hade vi iaf och hade jag inte varit sjuk hade jag nog somnat riktigt gott den kvällen! istället låg jag o snorade och sov ungefär 30-60 minuter i taget....

dag2:
vi började dagen med en föreläsning som skulle vara om bevarandebiologi men som var om grodor och ormar och deras otroliga förmåga att anpassa sig efter olika mer eller mindre extrema miljöer. :P men gubben var rolig ändå så vafan. sen blev det om djurparker och deras roll istället, något som vi gärna hade pratat längre om men tid är ju alltid något det finns ont om. hon som höll i den föreläsningen är dock grymt intressant kan jag ju säga!
efter lunch fick vi visning runt lunden, som är deras "backstage" där dom jobbar med avelsprogram, har karantäner och lite annat sånt. det är bland annat där deras "häckningsstation" för pilgrimsfalk är. tyvärr fick vi alldeles för lite tid där med, hade varit sååå intressant att vara längre. var "skoj" att se falkarna också, intressant grej hur dom paren faktiskt får offra sig och leva ett hyffsat ruttet liv för artens överlevnads skull. men dom flesta var väl iofs såna som inte hade klarat sig i det vilda, någon handuppfödd, några som skadat sig o inte skulle överleva vilt o sådär. men ändå.
resten av eftermiddagen var det rundvandring i lantgården. men jag minns inte så mycket av den, var heeeelt död av att gå runt så mycket med snoret forsandes och febern rätt rejäl. satte mig det sista och samlade krafter eftersom vi skulle upp till varghuset för middag och det är en bit att gå upp dit. vi gick dessutom den långa vägen men fick ju bland annat spana på tiger o sånt skoj på vägen.
i varghuset bjöds det på tacobuffé o dricka och sen en diskussion om vargar allt medans vargarna strök runt på andra sidan fönstrena. eller ja, dom syntes till ibland, dom är ju hyffsat skygga. :P tyvärr blev kvällen alldeles för kort pga busschaufförer och annat praktiskt, hade gärna suttit där i bra många fler timmar!
iväg till vandrarhem i hunnebostrand bar det då dom skulle få in en konferens på hotellet. jag hade bett om eget rum om det gick eftersom jag vid det laget blivit så sjuk, och det fick jag! fanns ett liiiitet där det knappt gick att vara två ändå, så vafan! :) gick o la mig ganska omgående och sov bättre, men ändå inte bra tyvärr.

dag3:
alltså nu blev jag förvirrad för jag måste fuska o titta på schemat vi fick över veckan för att lyckas skriva om allt. och det stämde ju inte alltid så jag minns inte riktigt om tisdagen var helt rätt med föreläsningarna heller. men iaf så hade vi en ganska lång stund med skitbraiga ewa igen och fick stryka andra delar ur programmet för att få mer tid med henne. :D sen fick vi lite intro till kurserna vi ska läsa i höst o blabla typ. tillslut var det iaf dags för eftermiddagens höjdpunkt! ett par timmar då vi i våra home teams skulle göra 4 olika beteendeobservationer på djur i parken uppdelat på eftermiddagen och morgonen efter, vi körde på snöget och lodjur och gick även runt en hel del till ingen nytta alls och irrade om vad vi skulle göra... :P
fick iaf gjort allt lagom till att parken stängde och vi skulle samlas utanför hotellet för att sedan leka lite 5kamp och sen få grillad mat. fick även kika på tigern uri i skymningen, vilket inte var helt lätt då deras kamo är bättre än man kan tro! var iaf även detta en riktigt rolig kväll, men jag hade gärna lekt lite mer! :D
då busschaffisen gärna inte ville köra oss till hunnebo sent för att sen behöva hämta 2orna i skara igen 8 på morgonen dagen efter så hade vi lsom hade bil ovat att köra vändor för att få hem alla. räckte med två vändor för mig och jag kunde sedan hoppa in i duschen och sen sätta mig o titta på när ett gäng spelade yatzee. låter kanske inte superkul men det var på alldeles lagom nivå för mig som FORTFARANDE hade feber (kanske inte så konstigt med tanke på att jag aldrig fick vilat något). :D

dag 4:
vi hade fått sovmorgon pga busschaffisens hämtade av åk2, vilket var väääldigt skönt. kände mig tom utvilad och hade sovit nästan lika bra som "normalt"! :D vi fick förmiddagen i parken för att göra klart våra observationer och vi bestämde efter lite velande att gå till lantgården o ta kaniner och jämtget. kaninerna var roliga o söta men getterna låg o vilade precis hela dom 20 minutrarna vi var där. sen precis när vi rest på oss så rörde bocken om i grytan. typiskt! sen lunch och sen skulle vi studera två olika hägn i parken och analysera vad som var bra/dåligt, möjliga förbättringar osv. detta skulle dock göras med var sitt home team från åk2.
detta hade man ju kunnat tänka sig att det skulle vara skoj o roligt o käckt o trevligt. men det var det inte för dom flesta. man hade ju önskat att 2orna hade kunnat bjuda liiiiiiite på sig själva, vara liiiiite trevliga försöka lägga ner liiiiiite energi på det hela. vi hade iofs en trevlig prick utav 4, vilket tydligen var mer än många andra grupper hade. men jag blev lite konfunderad över hur man kan tycka att 3 skitsmå pudusar har ett alldeles för litet hägn (eller iaf att det helt klart borde vara mycket större) när tigern absolut inte behöver ens en meter större. eller att det är jäkligt dumt att 3 pudusar bor ihop när dom i det vilda är solitära, när det är ganska så jävla illa att uri och hans blivande fästmö INTE kommer gå ihop på länge trots att även tigrar är solitära. men men. dom hade säkert sina skäl, bara att dom inte delade med sig av dom.
dags för redovisning av våran hägnuppgift, dock utan åk2. och utan att alla hann redovisa. jag fick tex inte redovisa om mina underbart söta små pudusars braiga hägn, vilket jag blev lite ledsen över. pudu pudu är nämligen mitt nya favvodjur. :D helt sjukt söta! :D
vi åkte iaf hem till vandrarhemmet igen efter maten och lite snack, eller ja, jag åkte dessutom två vändor till konsum för att folk ville ha godis! sen blev det spelkväll igen med kort och mer yatzee, den här gången var jag dock med! skoj hade vi och jag skrattade riktigt riktigt mycket. vi har verkligen några riktigt underbara typer i klassen! :) somnade väl innan 23:30 iaf och sov sedan gott nästan hela natten! :)

dag 5:
efter frukost, städning och inlämningar av nycklar lyckades hela klassen komma med buss o bilar helt utan lärare som höll koll på oss- helt otroligt! :D sen var det mer redovisningar, idag om våra beteendeobservationer och sen en timme för att diskutera om hur veckan varit, bra dåligt osv. sen lunch och tillsist hemfärd.

sen jag kom hem har jag pussat på mina söta marsvin och i övrigt suttit på mitt arsle i soffan. är HELT JÄVLA SLUT! en sån vecka! helt underbar vecka men ack så slitigt att vara sjuk utan att få ta igen sig. jag ser också fram emot att få åka dit fler gånger och tänker totalt VÄGRA vara så jävla bitter som vissa i åk2 verkar vara. och jag har här ett litet önskemål.

ni som känner mig- kan inte ni lova att säga till mig om jag verkar börja bli bitter på djurvärlden i allmänhet, om jag inte längre bryr mig om ifall djur far illa, eller inte blir glad över djur som har det bra, om jag tappar min entusiasm eller börjar tröttna rent allmänt på saker som har med djur att göra?

för ärligt talat så blev man sjukt sänkt och funderade igen på att hoppa av. om det är så det ska kännas efter bara 1 år av utbildningen så vill jag absolut inte vara med mer!

men nu ska jag ladda batterierna inför dressyrandet imorn!

Kommentarer
Postat av: Sara

Åh vilken härlig vecka, vad glad jag blir att det ändå
verkar kännas såpass bra nu!
Och du, det finns nog ingen risk att du blir bitter och cynisk vad gäller djur, det ligger liksom inte för dig. Det älskar du djur alldeles för mycket för. Sådetså. ;-)

Postat av: lizan

ja jag hoppas ju att det är så, att jag älskar djur mer än så. men i hela åk2 var det bara en handfull som var engagerade alls, lägg till att några inte engagerade sig för att dom var blyga så har man ändå bara 10 pers utav 40. 30 har alltså på bara ett enda år blivit HELT avtrubbade! min tanke är ju också att vad säger det om utbildningen?

2007-09-08 @ 08:10:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback