häst häst fest häst

orkar inte dela upp helgen i ett hästigt och ett ickehästigt inlägg så ni icke hästdiggare får väl skumma till det andra om ni bryr er alls! :P

i fredags var det dags för hoppning igen! första gången på terminen och 6 veckor sedan sist. kom dit o blev alldeles besviken, stod på Farin igen och inte roliga Lavendel som sist. :( Dessutom en annan tjej som stod på Lavendel så jag kände mig lite "jaha det gick kanske inte så bra trots allt..." o det där dåliga självförtroende bara hoppade fram. men så hade jag knappt plockat av täcket på Farin innan den andra tjejen kommer o frågar om jag vill byta häst, Anna var i sadelkammaren och hade föreslagit det så jag försäkrade mig om att det verkligen var OK för den andra tjej o gick o hittade Anna som tydligen bara hade glömt bort att jag tyckte så mycket om Lavendel innan jul, och att det nog skulle vara bättre med ett byte eftersom Lavendel inte hoppat dagen innan = nog skulle vara pigg. Och jo det var hon ju... :P Tänkte "HJÄLP!" när vi skulle galoppera på framridningen, hon studsade mest uppåt o om jag inte bara lät henne rulla på så studsade hon o bröt av... yikes. men vi hade bra övningar igen med hinder, två bommar, hinder, två bommar, hinder. o så två hinder på andra långsidan med kanske 5 språng eller nåt emellan, men vi började på den långa serien. och foooort gick det! herrejisses att en sån gigantisk häst kan springa så jävla fort o ändå få plats mellan bommarna! :S men jag fick helt enkelt träna på att dra henne i munnen o vi fick till det bra. på andra långsidan var hon så jävla fjompig innan med studs o skit så det kändes läskigt men så fort man styr henne på hinder så glömmer hon bort resten typ o kör på. o hon är ju helt superärlig på hindrena så jag känner mig helt lugn när vi väl hoppar... men som jag sa till både Anna och tävlingsryttarna- jag måste bara få vara lite rädd när hindrena höjs, så fort vi rider an så är det ju lugnt. :)
var nöjd iaf, tror att det är nyttigt som fan för mig att hoppa henne, för jag får stärka mitt självförtroende genom att hon är jobbig innan o efter hinder men så är hon ju helt super när man väl är på hindrena! tävlingsryttarna hade kurs efter oss så dom var med o tittade o Åsa som tävlar Lavendel tyckte att vi var jätteduktiga ihop så det känns ju bra med! :)

Sen lördagen så hade vi SOVMORGON! :D för att hopparna skulle slippa bygga hinder, ta bort hinder för att sen bygga hinder så bytte vi plats på oss. blåste som FAAAAAAN så hela ridhuset skakade. men men. rida gick ju ändå. :) mejram var huuuur fin som helst när vi red fram. fick till lite extra tryck där hon varken springer eller dyker ner fram utan bara växer upp i ryggen. så härlig känsla! sen jobbade vi med halter, vilket för en utomstående nog såg katastrofalt ut, men det gav ändå effekt för när vi sedan gick över till trav-skritt-trav så gick det tillslut riktigt bra! vi fick till övergångarna skritt-trav och även när vi travade, övergång till skritt o sen max 5 steg senare skulle trava igen så behöll hon formen! vilket är ett STORT framsteg för oss! :) Satt tydligen bra med för Lena sa åt dom andra att skärpa till sig och att "Lisa du sitter däremot riktigt fint o stabilt nu" hehehe. ;) Fick sedan till övergångarna från galopp till trav i bägge varven! Roligt pass där det kändes som att vi verkligen kom vidare! så himla roligt!

På kvällen var det dags för den årliga avsittningsfesten, den här gången hos Åsa Z. Första gången jag var med på den och det var riktigt roligt! Alla som åkt av skulle ha med sig en flaska vin, om man inte åkt av på tävling för då var det en flaska sprit som gällde! Några av oss tog dock extra vinare med oss men det hade nog inte behövts.. Vi är tydligen ganska bra på att åka av! O eftersom både Jennie o Lisa åkt av på tävling så fanns det ju två rejäla flaskor också! ;) Vi var 18 stycken som mest o hade riktigt riktigt roligt! God mat, gott vin och gott sällskap är ALDRIG fel! och när man dessutom sitter i den mest fantastiska lägenheten man kan tänka sig så ja. :) Vindslägenhet på Linnégatan känns som en ren dröm måste jag säga! Gick dock relativt tidigt, orkade inte ta sista tåget hem så jag gick väl vid halv 2, men dom sista hade bara hållt på i någon timme till så.. tydligen ovanligt lugn fest för att vara dom! ;)

Så idag var jag seeeeeeeg o orkade inte åka till GFRK för att se tävlingarna där, hoppas att det gick bra för alla! Åkte ut till stallet o var väl där kvart över två o hann rida innan jag skulle släppa in o fodra hästarna. Mejram var först superfin! Riktigt härlig och vi kunde återigen göra bra skritt-travövergångar. Gav mig inte på halterna alls, behöver en till lektion på det innan jag vet vad jag håller på med tror jag...... Men mitt när det gick som bäst så blev lilla damen stressad, lina o piri hade börjat galoppera o mejram tyckte att hon också borde få göra det, så det gjorde vi. Fick inte till högern alls men vänstern blev nog skaplig. men jag tappade typ allt, för istället för att få henne avsprungen o arbetsvillig blev hon bara trött o stressad... men lyckades få till några bra travöknignar o sen en fin högergalopp med BRA avsaktning o avslutade då. Sånt som händer ibland, att det inte går så bra! så tråkigt bara när man har såna pass när nästan alla pass går så himla bra nu! Alla ser verkligen skillnad på henne o det är så skoj att ha fått vara med om hela processen med henne. måste få med någon ut att fota nu snart så jag kan visa lite före o efterbilder. :D

Tror att hon går så bra nu för att hon lossnat såpass mycket mer att fler o fler kan rida henne bra. synd för mig för då går priset upp om hon blir till salu. vilket hon inte lär bli, vilket är synd eftersom hon fortfarande är lika sjukt rabiat i boxen. idag var hon återigen JÄVLIG! fick knappt ens TA AV sadeln... :(

var kvar rätt länge, hade en ängel i stallet som mockade åt mig så jag tog den extra tiden o putsade sadel o träns ordentligt o smorde. sen snackade jag lite skit med Åsa Å o blev anställd till att lära henne fläta o knoppa, o kanske även frisera hennes häst om en av hennes medryttare inte hinner. tog ett par provryck och manen lossnade ju hur lätt som helst! en såndär som är rolig att rycka! :D

Imorn återgår jag till allvaret. hu. jag har inte läst ett skit den här veckan. SKÄRPNING!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback