Nordens Ark: minipraktik

Onsdag-fredag var jag ju på nordens ark för min minipraktik i djurhållningskursen. Vi (jag, karin o robin) var sådär lagom nervösa när vi kom fram till personalrummet klockan 7 på morgon och försiktigt tassade in. Men bra blev det! Jag fick vara hos rovdjuren alla 3 dagar vilket var helt fantastiskt roligt, fast någon pudu hann jag ju knappt se! ;)

Först på morgon är det mat som ska förberedas, pandamat blev mitt område för dagarna. Gegga av något lucernliknande pulver, apelsin, äpple, päron, banan, vindruvor, morot och äggula. mums! sen åka ut till alla djur och mata dom som skulle matas, kika på alla så att alla var där och var hela osv. i onsdags skulle nästan alla ha lite käk.. amurleoparderna var lite lätt skräckinjagande då Lama (hanen) var rätt sur o tvär... de europeiska vildkatterna hade fått en kattunge inte så längesen och lilla Solo var ju bara för söt! spottade o fräste o var skitförbannad på oss som gick in i hans hägn o städade o gav dom mat! :D snöleoparderna  var på bättre humör, hanen låg bara o smög på oss medans honan kom o ville kela genom gallret så i mina första timmar på nordens ark fick jag faktiskt klappa ett styck snöleopardhona! :D helt fantastiskt! :) inne hos vargarna fick jag putsa fönster då Volvo skulle dit med en internationell styrelsegrupp (eller nåt) o ha vargmiddag.. lite läskigt när hanen kom ganska nära men han flydde ju så fort jag tittade på honom. :D såååå skoj att åka runt till alla o se o gå in i hägn o ha sig!

Sen minns jag knappt vad vi gjorde mer... fixade med stängsel hos järvarna då de skulle flyttas runt o byta hägn. fixade med käk för djuren några dagar framöver.. och så fick en manvarg sövas eftersom han haltade väldigt på ett ben.. han hade skurit sig i en tass stackarn! så manvarg fick jag också klappat, en sovande Igor! Ganska speciellt det med kändes det som! Fick även gå in till pandorna (mindre/röd panda, inte stor svartvit) och byta ut matskålarna och beundra dom vackra djuren! :)

Dag två fick jag städa hos panda och manvarg efter frukosten var iordninggjord. Senare på dagen fick jag manvargshägn som min uppgift, kratta upp löv o pinnar i närmaste delen av visningshägnet och sen leta glas i hela hägnet. Det har kommit upp glas då o då ur marken, dom trodde att allt glas var väck men vågade inte chansa eftersom Igor skadat sig på något. Kändes ganska coolt att vara där inne med Hidalgo och Herman smygandes runt mig, jag var ju alldeles själv också! men dom var så snälla så och tyckte att mina löv/kvisthögar jag gjorde var superroliga att nosa i! :D Det tog större delen av dagen, med ett avbrott för att åka ner till lantgården o hjälpa till att tömma höhoppningen på hö då det behövde bytas ut.

Fredagen åkte jag med runt på stora matningen igen, fick städa i snöleopardhägnet också. Inget klappande men ändå så trevligt att gå runt o vara hos djuren. Manvargarna blev mitt kall även idag då jag skulle klippa gräset i visningshägnet, inte hela, utan det närmast publiken. Och innan ni undrar varför man klipper gräset hos vilda djur så kan jag ju säga att det är för att hålla borta så mycket fästingar som möjligt. det är ju aningens svårt att ta fästingar på dom... :P Var mysigt det också att gå runt hos dom igen, blev verkligen superförtjust i dom!!!

Sen fick jag göra något riktigt spännande, gå in i ena tigerhägnet och lägga ut en isglass (blod, vatten, kattmat, kycklingar och möss o så in i frysen) till lilla Sparta (honan). Ok, hon var ju inte inne i hägnet med mig, MEN ÄNDÅ!!!! JAG har varit inne i ett tigerhägn! :D Sen var det eftermiddagstur med matning av uttrar o pandor o sånt o så skulle snöleoparderna få sin mat som dom inte fått på morgonen för att vi skulle kunna locka in honan i sitt lilla hägn igen, hon ska nämligen förhoppningsvis få bäbisar vilken dag som helst! :) Sen in till manvargarna en sista gång o ge dom sin eftermiddagsfrukt. Sååå fina dom är! Hidalgo välter snabbt sin skål så att han kommer åt bananen, för banan är det godaste som finns! Hermana är istället en fin tjej o gräver ack så försiktigt bland frukten tills hon får i sig sin banan. Underbara djur!!!!!

Sen dags att åka hem o fyyyyy så tråkigt! hade gärna vart kvar där lääääääänge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback