Student skiweek 2009

jag är egentligen för trött o borde sova, men samtidigt så vill jag skriva o vet att jag inte kommer orka om jag inte gör det nu! :D

vid midnatt natten mellan lördag o söndag gick bussen från skolan och upp mot vemdalen och årets omgång av student skiweek. försöka sova i en buss där man knappt får plats med benen är jobbigt. men sov en stund iaf innan stoppet i mora där chaffisen behövde pausa o vi skulle plocka upp två. sov sedan bättre sista biten men ville inte riktigt vara med när vi var framme halv 8.. sen släpandes av väskor och fåendes av liftkort, ombyten mm. så hämta bräda, skor och hjälm och ge sig iväg mot sittliften! hade hittat en irja och en peter som verkade vara på den nivån jag var på sist jag stod på en bräda- 8 år sen i canada....... och tro det eller ej men jag lyckades faktiskt stå på brädan på ett inte alltför pinsamt sätt och ta mig ner för den blågröna backen utan större incidenter. däremot var irja och peter alldeles för modiga för mig, så dom fick vänta hela tiden. o backen var smal varpå man inte kunde svänga varpå livet var jobbigt för man behövde åka rakt ner istället för att öva på att svänga åt det svåra hållet o sen flackade backen för mycket så man stod still istället... efter 3 varv (eller mer, jag minns inte) där var det rätt tråkigt för det var mest jobbigt och det blåste som faaaan där uppe på toppen. dessutom behövde man gå långt tillbaka till liften o blablabla. gjorde bara en dum vurpa dock, och såklart precis när jag började hitta flytet. aj på rumpan o slog i huvudet och lite luft gick ur mig, men inte värre än så!

fick istället helt enkelt lära mig att åka knapplift vilket gick alldeles strålande. förutom att den "snabba" liften var läskig som fan! man hamnade ut i backen o sen var där en bro man åkte över där man hamnade på räcket o var tvungen att släppa för man var rädd... :D så jag tog barnliften istället, som bara gick upp till halva backen. hahaha.. där spenderade jag sedan 1½ dag. det var knappt kul o livet blåste o var jobbigt. jag hittade inget flyt och jag ångrade som FAN att jag inte valt skidor istället och försökt lära mig det istället.. inte stått på skidor på 15 år men en duktig tjej i ettan hade skidskola första dagen o dom som var med åkte så snyggt sen.. BLÄ!  men efter andra dagen sa denna underbara människa att hon skulle hjälpa mig en sväng på dag 3, började dagen själv men sen kom hon o tvingade upp mig i den snabba liften som gick hela vägen upp för den gröna fina lilla backen. eller först pratade vi lite och jag fick stå o hoppa med brädan och nästan trilla. haha. men hon sa att jag var snabb på att göra rätt ändå. woohoo! iaf, upp i den snabba liften o hon åkte bakom o sa helt enkelt åt mig att slappna av där den dumma bron kom och tänk- jag kom precis hela vägen upp! sen fick jag visa hur jag åkte i ett par svängar o sen sa hon vad jag gjorde fel. jag la för lite vikt fram, tittade åt fel håll, sköt inte fram bakhöften tillräckligt och skärde för mycket med brädan istället för att sladda. och åkte för lite rakt ner i backen mellan svängarna. att åka rakt ner i 3 lååååånga sekunder innan jag fick svänga var rätt läskigt, men jag försökte! så åkte vi upp ett varv till med nya rop om att slappna av i liften o sjunga en sång när jag blev nervös. haha. fick sen köra i hennes svängar och VIPS så hittade jag flytet!!! det kändes sååå bra! sen lyckades jag tom åka rakt ner för backen o HOPPA!!! småhopp men ändå. :D sen lämnade hon mig åt mitt öde men OJ vad mycket roligare allt kändes! helt fantastiskt vad TVÅ åk kan göra för skillnad!

fortsatte ha flytet den dagen, sista dagen hittade jag det inte först men sen kom det tillbaka och hela eftermiddagen kändes helt underbart skoj! 3 riktigt sköna åk på raken och då slutade jag- när jag tyckte det var roligare än jag någonsin gjort typ. hahaha. :D får se om jag fortsätter med bräda dock, skidor känns lättare på något sätt, men det kanske beror på vart man åker. backarna i vemdalen var inte det bästa för mig som är en fegis på bräda, då är nog skidor lite bättre... blev iaf RUSKIGT peppad på att åka oftare och lära mig åtminstone det ena lite bättre! woohoo!

det var skiddelen- då är det ju festen kvar! ;)
bodde i stugor upp på en jävla backe.. att ta sig upp med packningen var bland det jobbigaste jag gjort. hahaha... :D sen märkte vi att vi hade för få bäddar i stugan men insåg sen att bara en skulle behöva sova i soffan iaf, jag offrade mig, mest för att slippa dela rum med andra! ;) bodde med ett blandat men bra gäng. två av emelies kompisar som visade sig vara lika härliga som hon sagt! :) första kvällens fest började hemma såklart, sen vidare runt om i en hel drös med stugor innan jag fick ett stilla slut på kvällen med emelie, sofie och niklas. sov rätt så bra men kunde inte gå upp när jag tänkt. fyyyyy trött!!!!! andra dagens förfestande började också hemma, tog sig vidare till hovslagarna där jag och erik hade något djupt samtal som jag inte minns. sen ner till krogen där många inte orkade stå i kö.. dansade en sväng, drack nån öl men gick hem sen.. eller gick till nån stuga, minns inte vilken. minns dock att jag och erik gjorde snöänglar i snödrivan! tredje kvällen vet jag inte riktigt heller... hmm.. vi började hemma hos oss med ett gäng folk.. sen vart det säkert hovslagarna som vanligt och sen krogen en sväng. krogen var dock rätt trist o jag gick hem rätt fort men var ändå hemma rätt sent? hur går allt det ihop? sista kvällen hade jag tänkt ta det lugnt eftersom vi skulle upp tidigt som fan idag för att hinna packa o städa o allt. men så började vi suparlekarna och vinet började slinka ner. upp till lekstugan ( ;) ) och där blev jag kvar tills jag gick hem (om jag inte minns fel nu igen ;) ) och sov! 4 lyckade kvällar med ruuuuskigt många skratt, speciellt mycket skratt sista kvällen! underbart som fan! afterski var jag på 2 gånger tror jag, rätt värdelöst det med för jag var för trött o seg för att dricka så tidigt. men men!

sen idag var det ju upp i ottan, packa städa äta och gå ner till bussen! sen började den långa resan hem med två hela filmer och en nästan hel film. sov en sväng med och skrattade lite då med. vi hade en matpaus i dalarna nånstans med. var härligt att sitta o titta ut genom fönstret när man var norröver. snö är sjukt vackert och jag har blivit lite kär i vinterlandskap igen. norrland eller typ canada känns lite lockande! ;)

har sen hemkomsten hämtat marsvinen o ätit men inte mer än så typ. grisarna mår bra! roland var lycklig över att springa runt i lägenheten och glenn mest söt som vanligt. dock var louise ena hund hemskt ledsen över att bli av med sina nya kompisar! ;) sen läste jag hundrasjuttielva mail och hittade två väldigt trevliga mail!!! men det tar jag i nästa inlägg för jag vill ha en egen rubrik på det! ;)

och så lite bilder... lagom oskarpa och suddiga! ;)

     
     
     
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback