sprutor, sprutor, sprutor

Och nu menar jag inte svinis! Eller jo, det med. Mina vana besökare vet ju att jag ska till Kenya i slutet på februari för en 4 veckor lång studieresa! Och ska man vara i Kenyas nationalparker i 4 veckor behöver man vaccinera sig. Mot typ allt. :D

Så vi kände att det var lika bra att börja nu så jag och 4 klasskamrater packade in oss i traktorn o åkte till Skövde! Jag började fundera på vad jag egentligen kunde ta, för jag vill hinna svinisvacca mig innan jag åker till USA så min resa inte blir förstörd, och så visste jag inte de exakta tiderna för Twinrix heller som ska tas två gånger före resan. Blev en ganska lång väntan på kliniken innan det blev våran tur. Vi började med att fråga ut läkaren om precis allt vi kunde komma på att man kan vaccinera sig mot.

Vi kom fram till att Twinrix, Dukoral mot kolera och turistdiarré, gula febern, tyfoid och en poliopåfyllning var en bra idé. Han ska nej till stelkrampspåfyllning och hjärnhinneinflammationen som vi hört om. Eller nej och nej, han tyckte det var onödigt. Vi diskuterade rabies också men den var dyyyyyr o skulle tas 3 gånger så vi kände att nä... Fast lite läskigt känns det ändå med rabies! :S

Frågade om Twinrixen och min USAresa, det står nämligen överallt att mellan 1a o 2a sprutan ska det gå 4 veckor, men det kunde tydligen gå mycket mer än så, det var egentligen bara bra. Men däremot vill man att man väntar 2 veckor före och efter man vaccinerar sig mot svinisen om man ska ha andra vaccin också. Men han menade att det bara berodde på att man vill veta vilket vaccin man fått biverkningar av om man nu skulle få några så. Jag började med en Twinrix men bestämde mig efter att Karin var avklarad för att köra polion också när jag ändå var igång. Sen ska jag försöka ta min svinis om 1½ vecka vilket borde funka. Fick även med mig Dukoralen så jag ska fundera över när det är bäst att börja ta den. Hej o hå!

Så nu sitter jag här med en lite småöm arm (tog bägge i samma) och börjar få helt sjukt mycket resfeber! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback