Revingehed, Ängavallen, Flyinge och KFV!

I måndags ringde klockan tiiiiidigt då bussen till Skåne gick 07:30. Tog mig såklart ett dubbelsäte för att på bästa sätt kunna få någon till timmes sömn. Men det är som Agneta eller nån sa, det känns sååå naturligt att sitta på en buss med våran klass för vi gör det så ofta! Vi får en härligt glad stämning och livet känns rätt gött! ;)

Första anhalt var KC Ranch på Revingehed. Ni vet dem som det stått om en hel del i media då de hade alla sina kor i ranchdrift utan ligghallar. Eftersom det är lag på ligghall tyckte man såklart att även de behövde ha det, de fick dock tillslut dispens. Dispensen har gått ut men man har löst det på ett annat sätt tills vidare så än kräver man inte att de behöver bygga något iaf. GIGANTISKT ställe, 2000 hektar eller vad det var, helt sjukt stort! Vi pratade lite och åkte sen runt o kikade på lite kor och uppsamlingsplatsen mm. Det är ju även ett militärt övningsområde, där de kör pansarvagn. Det kändes ganska så surrealistiskt att stå o titta på en kalv som diade sin mor medans en pansarvagn körde förbi någon meter bort.... Har film på det och en hel del bilder men vi är ombedda av kursledare att inte lägga ut något på hemsidor eller bloggar så jag får väl låta bli! Jag såg inga lidande kossor eller kalvar, tvärt om såg de faktiskt rätt så välmående ut. Samtidigt tror jag inte att ligghallar skulle vara något negativt, utan kanske något som skulle ytterligare förbättra för kossorna som verkade ha det grymt bra. Men krav på det, nja, nä.

En bild från ranchen kan jag dock bju på


På kvällen fick vi våra stugor o rum på Falsterbo Kursgård, dock fick vi såklart inte de fina rummen de har utan de lite sunkigare stugorna, men vafan.. Man kan inte få allt? ;) In till Höllviken för middag där alla var hyffsat jättetrötta och blöta av regn. Sov sen helt ok för att vara första natten borta och orkade gå upp dagen efter utan större problem. Frukostbuffé är ju aldrig fel heller och alla var mest bara förväntansfulla över dagens besök till Ängavallen.

Ängavallen är en gård där man har grisar, kor, får, odlar lite, har gårdslakteri, gårdsbutik, restaurang, hotell, ska öppna ysteri mm... Allt är ekologiskt, men inte kravmärkt. Ägaren tröttnade på kravs låga krav, så han kallar allt för "högre krav än krav". :) Alla deras djur får foder de själva odlat och slaktas hemma på gården av personalen som sköter dem varje dag. Sedan säljs köttet i deras butik eller tillagas i restaurangen. Allt annat de säljer är också ekologiskt och de tror verkligen på djurvälfärd. Alla deras djur går såklart ute året om i lösdriftssystem. Ägaren är stadsbo från början men älskade att vara på landet och bestämde sig för att bli lantbrukare, men blev förskräckt över skillnaden i hur djuren hölls när han var barn och när han sedan blev gammal nog för att söka sig till yrket. Så han bestämde sig helt enkelt för att gå en egen väg, och resultatet efter många års SLIT ser man på Ängavallen idag.

Vi kikade mest på grisarna och slakteriet såklart. Slakteriet är litet och de har byggt allt för att djuren inte ska behöva drivas in, inte ska höra, se eller lukta dött djur och är allmänt väldigt litet och trevligt. De gör det som sagt själva också- för att djuren inte ska behöva träffa någon ny person i det skedet i livet. Ena sonen som jobbar på företaget var med och visade oss runt, han sa att det är klart att det inte är ett kul jobb själva bedövningen eller avblodningen, men att de är skyldiga djuren det. Underbara människor!

Exakt hur suggorna hade det där de grisade såg vi inte, vi höll oss utomhus för att se djuren, men har för mig att han sa att de hade egna bon i lösdrift inomhus att grisa i. Det vi såg var iaf gruppboxar med suggor och smågrisar med både inomhusdel och utomhusdel. Gott om halm var det och grisarna var SÅ härliga! Det är ju vääääldigt nyfikna djur, men på andra ställen vi varit på har grisarna alltid först blivit rädda för att sen bli försiktigt nyfikna. Här var det istället rakt fram till staketen/väggarna och titta på oss. Kunde stått där hur länge som helst och bara beundrat alla suggor med sina underbara små!

Men vi åkte vidare runt ägorna och såg hur de hade grisarna på fälten. Han använde grisarna som markbearbetare. Eftersom han är helt ekologisk så använder han inga bekämpningsmedel på det han sår, så grisarna är jätteviktiga eftersom de bökar runt jorden så bra och käkar upp precis alla rötter så inte ett litet ogräs finns kvar sen! De hade hyddor att gå in i, halm både i dem och här och där ute på fälten och mat såklart. Gigantiska fält hade de och de var sååå fina!

Fantastiskt ställe! Dessutom kastrerar de inte sina galtar utan slaktar dem helt enkelt tidigare så att de inte hinner bli könsmogna och får därför ingen galtsmak på köttet. Sen saluför de köttet som spädgris. Det var ett helt underbart studiebesök och INGEN ville åka hem! Sen skadade det ju inte att vi fått en gryyymt god kaka till förmiddagsfika och sen en riktig lyxlunch! Alltså på allvar lyx, det är en fin restaurang med priser på över 300:- och väl värt varenda krona. Summan av kardemumman är att jag mer än gärna hade bott där (t ex gifta sig med ena sonen kanske? ;) ). Har såklart ett gäng bilder härifrån också, även filmer på grisarna, men ja....

Glada och lyckliga var vi på kvällen av att få ha träffat dessa fantastiska människor som brinner så hårt för djurens välfärd. Efter vi varit o käkat på en av pizzeriorna i Höllviken blev det ett snabbt spabesök innan vi hade lite lätt flamskväll. Dock var vi trötta så det blev en tidig kväll i säng. Flyinge väntade nästa dag så det gällde att vara på topp! ;)

Vi började på Flyinge med en rundtur, sen fick vi gå runt o kika lite själva innan det blev lunch. Sen hade vi genomgång av hur de arbetar med säker hästhantering där och avslutade med Flyingemodellen av unghästträning. Hanteringen där i mitten var väl inte superupphetsande men vafan. ;) Det var otroligt härligt att få gå runt på Flyinge en hel dag och se på vackra byggnader och fina hästar. Blev dock väldigt trött på vissa frågor som kom upp där jag flera gånger skämdes så hårt att jag var tvungen att gå iväg och vända ryggen till för att inte bli förbannad. Inte för att frågorna var korkade på något sätt, men ska man framföra kritik så måste man förfan lära sig hur och när man ska göra det. Svaren blev jag imponerad över men som jag och en annan sa- vi förstår verkligen varför personer i olika djurbranscher anser att vi inte har någon verklighetsförankring och bara är ett gäng djurrättsaktivister. Synd, pinsamt och det förstörde stora delar av mitt besök, men men...

Blev iaf otroligt inspirerad av besöket och smsade Lena på kvällen och tiggde till mig mer ridning nu i helgen. Så snart måste jag sätta fart så att jag hinner i tid till min lektion på Piri idag! :)

Middagen för onsdagen blev äntligen sushi! Fanns ett sushiställe i Höllviken som vi bestämt att vi skulle äta på och äntligen blev det dags. Jag var liiiiite nervös innan för man vet aldrig men OJ OJ OJ vad gott det var! Helt underbart mums så nu vill jag bara ha mer mer mer. ;) Sen blev det Aliasspelande där jag och Agneta började lite vacklande men sen tog hem storsegern som vanligt. Vi är bäst! ;)

Torsdagen var våran sista dag i Skåneland och den bjöd på viltrehabilitering. Först lite föreläsning/information på kursgården och sen åkte vi ut till deras anläggning för en rundtur. Nu i helgen och nästa helg blir det dessutom viltrehabiliteringskurs för oss. Woohoo! En otrolig man som vigt sitt liv åt att rehabilitera olika vilt och det ska bli riktigt kul att gå kursen. Han verkade ha en riktigt sund inställning till det hela och det viktiga var verkligen att djuren skulle ha en chans att inom rimlig tid bli rehabiliterade, och att de skulle kunna överleva till nästa häckning/parningssäsong. De fick såklart in myyycket fåglar, men även igelkottar, sälar och annat.

Efter den starten på dagen var det bara att sätta sig i bussen o åka hemåt igen. Fick pratat lite med våran "assisterande kursledare" om att jag tackade nej till veterinär nu i höst och om man ska försöka bli det igen. Hon är veterinär men jobbar nu på skolan osv. Hon tyckte både ja och nej, att vill jag bara jobba med sånt vi pluggar i programmet så är det ett generationsskifte på gång, vi kommer ut och fler med specialkunskaper kommer så att man behöver vara veterinär för att ha någon tyngd i det man säger om djurvälfärd tror hon är på väg bort. Men att vill jag även jobba som veterinär så är det verkligen guld värt med EoD bakom mig också. Hon verkade iaf inte anse mig korkad som tackade nej. ;)

Åkte sen när vi väl var hemma igen och hämtade mina små grisar som haft det bra hos Hette i 2an. Grymt bra att man har så mycket djurmänniskor runt sig så man kan känna sig helt trygg med att lämna bort sina små! Roland var grymt söt när vi var hemma igen, hoppade ut på upptäcksfärd direkt och hoppade sedan in o ut flera gånger. Tog upp honom en sväng också o han verkade trivas med lite kel. Lite som att han var glad att se mig och glad att vara hemma igen. Jag tänker tolka det så iaf. ;)


Nu frukost!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback