följetongen om de ickefungerande bilarna

Jag bytte ju tillslut batteriet i pappas bil som jag använt medans min stått med trasig fjäder. Min vän Agganhaggan fick vara med som moraliskt stöd och det gick väldigt smidigt och bra tycker jag själv. Vissa problem med att hitta rätt nycklar i pappas verktygslåda och lite knepigt att komma åt muttrarna ordentligt, men det är ju så det är. ;) Sen var det lite noja över att få en stöt också, el är faktiskt läskigt! Speciellt när jag satte på -polen och hör hur det klickar till i bilen... Visst blir man då jättesugen på att ta tag i muttern o skruva? Nej inte jätte... :P Hoppar in i bilen och provar att starta och bilen säger vrooooom! WOOHOO! Ringer och väcker en bakisjohan (klockan var typ 15:40) och säger att han slipper hjälpa mig, för tjejer kan bättre själv och åker sen till några klasskompisars kollektiv för att hämta Agnetas cykel. Jag var SÅ glad över att få ordning på det! :D

Så får jag även reda på att min bil blivit lagad, vilket är härligt det med. :)

Jag kommer hem på torsdagen och åker med mamsen, som kommit från amerikat igen, till Maxi med min bil för att kolla läget. Bromsarna har blivit lite rostiga men inga problem alls. Sen kör vi inte bilen igen förrän jag tar den till stallet igår, det går som smort och bromsarna mår bra igen när jag väl är framme och har använt dem en del. Men så hoppar jag ur bilen och hör ett högt "pppssssssssssssssshhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh" från nånstans vid hjulet där fjädern varit trasig. Tycker dock att det låter från bakom hjulet och man ser ju att däcket inte är pafft, vi trycker lite på det med fötterna också och det känns helt välfyllt... Går in o mockar så länge för jag kan ändå inget göra, går ut o kikar igen och ser att jo visst är det däcket som pyst. Finns fortfarande luft så jag kör runt till läsidan av stallet så att det blir trevligare att byta däcket sen. Rider medans Hanna skriver prov för grönt kort och sen är hon snäll nog att hjälpa mig byta.

Först hade vi vissa problem med domkraften som inte ville stå ordentligt men efter att ha hittat två plankor att lägga under får vi ordning på det hela och får på reservdäcket. Och anledningen till punkan var rätt uppenbar- det lilla jag kört när fjädern var paj hade massakerat däcket totalt. Jag blev dock jättenojjig över att det skulle vara något nytt för hur tusan kunde jag ta mig hela vägen till stallet med ett så trasigt däck? Så mamma fick komma o hämta mig, men ikväll ska jag försöka mig på att köra hem... Ihhhhk.... :S

Nu känner jag mig dock lite redig ändå, för jag har lyckats både byta batteri och byta däck på bilen inom loppet av en vecka! Sjukt händig känner jag mig! :D



Såhär illa var det alltså, runt heeela däcket... Hur kunde det hålla hela vägen till stallet undrar jag? :P

 


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Shit! Att det höll ihop & inte exploderade mera? ;D

Postat av: lizan

jamen ellerhur!!! Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kunde hålla hela vägen till stallet, det är ju ändå några mil! Och det var inte det minsta synbart eller kännbart urpyst när jag först parkerade heller! WEIRD!!!!!!!

2010-05-03 @ 16:09:19
Postat av: Mimmi

Bilar är helt enkelt konstiga saker :) Vilken otur du har med hästarna btw. Tråkigt! :/

2010-05-05 @ 19:11:30
URL: http://hfzn.blogg.se/
Postat av: lizan

Ja! Skittrist! :( Speciellt att Piriplutten är halt, jag blir heldeppig varje gång jag tänker på det... :(

2010-05-06 @ 01:28:26
URL: http://lazertomte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback