Speedway

Något många inte vet om mig är att jag ÄLSKAR speedway!

Jag har vuxit upp med det (mer eller mindre) och jag minns att jag var riktigt liten när jag såg det för första gången. Och fick i helgen klart för mig att jag var på speedway före jag kan minnas också! ;) Min pappa gillar det och då blir det ju naturligt att man får hänga med på det! Jag vet egentligen inte varför jag fastnade för just speedway, jag tycker egentligen inte om någon annan motorsport... Men det gör jag! :)

Jag minns när jag och pappa var på VMfinalen på Ullevi 91. Det jag minns är kanske inte hur spännande det var, utan alla tutor och alla människor! Och att Tony Rickardsson vann och att alla var så glada och de firade honom och hissade honom i luften! Woohoo! Och när vi (några år sen) lite spontant var iväg och såg första finalmatchen mellan Kaparna och vilka det nu var, hemma på Arendalsbanan som inte längre finns. Grymt bra match och Kaparna vann med en rätt fin marginal. Sen vann de såklart nästa match också. Gött mos! :)

Så i lördags när vi åt middag hemma sa pappa något om Speedwayen som skulle köras på Ullevi på kvällen, och så bestämde vi att vi skulle äta upp och åka in på det hela helt enkelt. Vi skulle bli lite sena men vafan. Sagt o gjort in i bilen och iväg! Vi fick tack o lov biljetter under tak eftersom regnet inte gav med sig förrän senare på kvällen. Kallt var det också men vad gör det när man kliver in i arenan och möts av det uuuuuuunderbara ljudet av motorerna som gasas igång inför en heatstart? Jag känner mig lite fånig, men jag rös nästan! ;)

Det var till en början inte jättespännande, banan var blöt och den som tog starten tog också heatet, men det blev bättre och bättre och på slutet var det några riktigt sköna heat med massor med spänning. Det slutade med svenskt på 3e plats vilket var jäkligt gött. Frusna var vi när vi åkte hem men ack så nöjda. Fast lite trist att det tar slut så fort...

Heta är dom också. Eller egentligen inte alls, ALLA är fan skitfula och antingen småpojkar från Ryssland som inte kan ett ord engelska, eller gubbar från typ england, australien eller polen... Förutom danskarna då som är de sämsta förlorarna i världshistorien. Men när de kör, när de sitter på cykeln med all utrustning på och kör. DÅ! ;)


Jag var tvungen att filma lite så att jag kunde få höra ljudet i starten igen o igen... ;)
(och ja, jag vet att filmrutan är för stor, men jag vet inte hur man ändrar det om man nu kan ändra det...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback