Mer val- med omöjliga val?

Imorn är det val i USA, inte presidental men en hel hög med andra val, som senator, guvenör, en massa lagar som ska röstas för eller emot och mycket mycket mer. Det är skitsvårt att sätta sig in i det, och alla jäkla politiker verkar vara lika idiotiska.

Pga systemet blir det lite svårt att rösta som man vill också. Jag vill tex inte rösta varken democrat eller republican i varken senat eller guvernörsvalet, men jag har inget val känns det som. För om jag röstar på det jag vill så finns ju risken att republicans tar posten, vilket enligt mig är mycket värre än democrats förstås. Tyvärr är de andra partierna alldeles för små och deras kandidater har ingen suck att vinna. Samtidigt så känner jag att det aldrig kan bli någon ändring om folk inte vågar rösta på de mindre kandidaterna, att vi måste börja våga göra det så att fler får upp ögonen för att fler alternativ finns- bättre alternativ i många fall- och också de vågar gå ifrån de två stora partierna. Samtidigt vågar jag inte det, för tänk om det är min röst som avgör att det blir en republican som vinner?

Till senaten har vi en mycket sympatisk kvinna i det republicanska lägret. Hon är emot fri abort och homoäktenskap. Tyvärr är democraternas kandidat inte något att hänga i granen direkt, men vad har man för val? Jag KAN inte rösta på den mindre kandidaten jag vill se som Californiens senator, när risken då är att en så otroligt konservativ person vinner. Fri abort liksom. Okej att man är emot det i delstaterna i bibelbältet, men Californien???

På guvernörsfronten har jag egentligen ingen aning. Våran käre guvernator Arnold måste tyvärr avgå eftersom han suttit det han får. Inte för att han är så fantastisk han heller, men han har verkligen tagit djurens sida under sin tid vilket jag ser som en stor bonus, trots att han är republican. Ingift i democratsläktet nr 1. Hur gick det till egentligen??? Nåja, blir samma sak här, rösta democrat för att slippa republican...

Förutom alla andra personer som måste röstas på så har vi ju även folkomröstningarna, som tex om marijuana ska legaliseras eller inte. Jag tänker rösta nej, det räcker som det är nu att man kan få det på recept. En annan viktig lag som jag tänker rösta för är att höja nån skatt (tror det var bilskatten?) och att de pengarna är öronmärkta till våra statliga parker. Det är katastrof på den fronten rent ekonomiskt, och parkerna behövs och behöver hållas iordning. Solklart val helt enkelt.


Nä usch vad tråkigt det är med politik.
Tur att det dröjer till nästa val när det här är över...

Kommentarer
Postat av: Jenny

Jag tror på att inte rösta på the lesser of two evils. Dvs att inte välja mellan tex demokraterna och republikanerna om man inte känner starkt för någon, utan våga rösta på det man vill.

2010-11-03 @ 08:23:51
Postat av: lizan

Jag önskar att jag hade vågat det, tyvärr gjorde jag inte det. Vilket jag är glad för nu när det varit så jäkla tight mellan kandidaterna. Jag skulle inte stå ut om det var min röst på en kandidat som inte kan vinna, som gjorde att vi fick ännu en senator som är emot fri abort och homosexuellas lika rättigheter.



Men det känns ju inte bra heller, att inte få rösta på det man egentligen vill...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback