Hundar högt och lågt

I tisdags var jag iväg till animal sheltern igen för lite volontärande med Madde. Jag kom först och fick "order" om att ta den ensamma lilla enda valpen de hade inne och städa hos honom och gå ner till ena hundgården och busa lite med honom. Han var adopterad men skulle kastreras innan han fick åka hem. :) In i valprummet går jag och möts av en alldeles ljuvlig liten pitbull valp. ÅH så mysigt!!!! :D

När jag skriver pitbull vet jag dock inte vad det är för ras jag egentligen menar. På sheltern heter alla såna varianter pitbull och jag är inte tillräckligt duktig på de olika för att kunna säga vem som är vad. Bara så ni vet. :P

Iaf så blev det lite bus o lek med den lilla innan Madde kom o joinade oss. Han var lite bitig som valpar ofta är och det känns som att en hund med såpass starka käkar vill man inte ha bitandes i en. Provade att bara ställa mig upp och inte bry mig om honom när han bet och då tog det ungefär en halv sekund innan han satt framför mig tittandes upp på mig och väntade. Så söt och duktig!!! :)

Efter valpen var färdiglekt fick vi lära oss rutinerna kring att ta ut och in hundar ur deras kennlar för att gå ut o gå eller ta kort osv. Vi fick en lista på hundar som behövde fotas, kameran och fick sätta igång. Vilka underbara hundar vi fick leka med också!!! Vi tog ut dem en och en till ena hundgården, släppte dom en stund så de fick springa lite, busade med dom och hade rolig, gav dom en ordentlig dos kärlek och fotade lite. Vi var ganska duktiga på att umgås med hundarna, så särskilt effektiva var vi nog inte. :P

En av hundarna var väldigt osäker när vi skulle ta ut henne. Vi fick locka med godis och tillslut kunde vi ta på henne kopplet och gå ut. Hon fortsatte vara osäker under vägningen men lugnade sig mer och mer. När vi kom till hundgården och släppte lös henne och kastade en boll släppte ALLA hämningar och det visade sig vara VÄRLDENS goaste hund! :) Hur snäll som helst, inga problem att ta bollen från henne, skitglad och bara alldeles underbar. :D Dessutom otroligt vacker. Hoppas att hon får ett hem SNART!!!

En av de andra hundarna på listan var en pitbullkorsning som i sin kennel satt och skakde och tittade på oss. Hon var en hittehund och hade skadat ena ögat ganska illa och hade ett läskigt sår på magen. Vi var lite försiktiga men när vi öppnade så blev hon glad och visade tydligt att hon ville med oss. :) Även hon var en glad skit som dock hellre brutalgosade än lekte runt. :) Hennes skadade öga var dock rejält skadat och hon var tydligen inte van vid det heller för hon sprang rakt in i en bänk, vilket såklart skrämde henne. :( När vi gick tillbaka med henne så VÄGRADE hon dock gå in i sin kennel igen. Fy vad det skar stenhårt i hjärtat att tillslut behöva SLÄPA in henne och lämna henne där... :( Om man ändå kunnat förklara för henne... :( Hon fanns dock inte längre på hemsidan när jag kollade tidigare idag, så förhoppningsvis hörde hennes ägare av sig och åkte o hämtade henne.. Det eller så var hon såpass skadad att hon behövde avlivas, men det tror jag inte, det verkade inte så. Att hon fick åka hem känns som ett trevligare alternativ att tro på. :P


Jag måste säga att det är SVÅRT att fortsätta vara övertygad om att jag INTE ska ha någon hund (än). Igår listade de ett gäng djur som varit där länge, på hundsidan var nästan alla chihuahor (hur skrivier man chichuahua i plural?). För 125 dollar kan jag få en underbar liten rar sak som behöver ett nytt hem. Fyfan vad svårt det är att stå emot det. Ruskigt ruskigt svårt... :P

Min kompis valpen :)

Kommentarer
Postat av: Sara - En talanglös dressyrryttares bekännelser

Åh så underbar! Klart du skall ha hund hörru!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback