Ajajaj

Tips:
När du hyvlar ost, se till att inte hyvla av dig halva fingret (och jag överdriver såklart inte när jag skriver halva fingret) i bara farten. Det gör ont.

Jag är inte lika bitter idag. Lite småsur och känner att det är väldigt nära att det bara blir bitar av mig igen. Men jag tror att det är bäst att jag låter bli det, för jag har ingen lust att plocka upp de bitarna igen. Inte av samma jävla anledning i alla fall. Så det så! Sofia sa att jag inte alls var på ruta ett igen, jag sa att hon hade fel. Fast hon hade rätt. ;)

Jag är dock inte alls på topp av det hela. Så det gäller att hålla igång och inte tänka för mycket. Idag åkte jag efter skolan till IKEA och köpte lite julpynt. Den ena grejen blev kanske inte så fabulös som jag hoppats på men vafan. Får kanske köpa nåt mer mys helt enkelt. :) Efter lite plugg o slappande så kom jag faktiskt iväg o tränade också, trots att min träningspartner inte är i stan. Heja mig?

Ikväll har jag faktiskt fått gjort lite mer plugg, gäller att vara lite effektiv nu eftersom jag ska till Stockholm onsdag eftermiddag och inte kommer hem förrän torsdag kväll. På onsdag ska jag och Emelie gå på fotografiska och se en helt fantastisk utställning med foton från Afrika. Sen får vi se vad som händer mer på onsdag. Bo ska vi göra hos finaste Aggis, en liten handfull av oss, så det blir fina fisken det med. Sen på torsdag är det djurskyddskonferens. Kommer få träffa en hel hög med gamla klasskamrater och lärare. Ser fram emot det som bara den. Tror det kommer bli ruskigt bra. :)

Kommentarer
Postat av: Sara - En Talanglös Dressyrryttares Betraktelser

Självklart skall du inte gå i bitar. Du är ju grym. Köp lite julmys och träna av dig frustrationen.



/Säger Sara som inte tränat på ett par månader och känner sig redo att explodera själv. ;-)) Men det är ju lätt att råda andra. :-D

Postat av: pernilla

såg vad du skrev på Saras blogg och blev lite nyfiken. Kan du inte berätta om de pratar med om hästhållning på konferensen?



vi har åkt på de nya reglerna när man mäter under de bärande balkarna = helt plötsligt är taket för lågt.



vet att en person i Saras trakter lyckades vinna en sådan här kamp i kammarrätten men ändå vägrar länsstyrelsen bry sig om det. Hopplöst!

2011-11-29 @ 15:03:01
URL: http://pontes.blogg.se/
Postat av: Sara - En Talanglös Dressyrryttares Betraktelser

Haha, jag förstår dig, och dina tankar var ganska precis vad jag tänkte till viss del när jag läste, att det är nästan underligt att alla djurslag hanteras i samma rapport med tanke på vilket väsentligt olika utgångsläge som gäller för just produktionsdjur kontra sällskapsdjur i allmänhet.



Känns som du säger nästan orimligt!

2011-11-29 @ 15:07:43
URL: http://frogstomp.blogg.se/
Postat av: pernilla

tack för ditt svar!



Vi har fastnat i detta att de numer mäter under balkarna, de gjorde de inte förut. Vips försvann de 20cm som gjorde att våra 160hästar bor bra.



Ventilationen är bra, de anser dock att öppna fönster inte räknas utan har rått oss till att ta bort fönster och sätta väv istället.. så dumt att man knappt orkar kommentera det..150 år gamla fina fönster, bytas mot väv??



men enl dem är bestämmelserna tvingande och trots att våra hästar mår kalas är balkarna för låga. går en i bakkant, en i framkant och en mitt i boxen så den de kan slå i om de reser sig är den i mitten. men de måste resa sig för att slå sig och hur högt tak måste man inte ha för att inte slå sig om en häst reser sig??



känns helt befängt när man på sommaren åker till bonden och hämtar hö. Kossorna har enorma juver de släpar runt i leran och i stallet står kalvar i så små boxar de knappt kan röra sig i.

2011-11-30 @ 16:33:11
Postat av: lizan

Pernilla:

Jag håller med om att det är rent förjävligt hur det ser ut med många mjölkkor, men två fel blir inte ett rätt. Vi kan inte ha bristfälliga djurskyddsbestämmelser för häst för de för kor är det.



Och det är fortfarande inga nya regler om att mäta under bjälkarna, det har "alltid" varit så, och har tidigare inspektörer inte mätt under dem så har de tyvärr gjort fel. Måttbestämmelserna finns av en anledning liksom även bestämmelser angående ventilation görs. I bedömningar av ventilation får man inte räkna med öppna fönster eller dörrar, utan luften ska mätas hur det är när det är stängt. Det är så det är bestämt och visst blir det synd när man har gamla stallar som inte längre håller måtten, men vi kan inte tumma på djurskyddet för att gamla byggnader används. Det vi upplever som god luftkvalitet av att vara i stallet behöver inte vara tillräckligt god luftkvalitet, och det finns massor med forskning i ämnet som just de bestämmelserna bygger på. Inget hittepå för att det var kul.



Takhöjden är inte tvingande på det sättet, de får göra undantag, vill de inte göra undantag så är det för att de inte anser att stallet är tillräckligt bra för att väga upp för bjälkarna. Det kan kännas precis hur fånigt som helst i både allmänhet och enskilda fall, men det är inte fånigt. Ni har för låg takhöjd, surt som fan men så är det. Takhöjden och hur den ska mätas finns skrivet tydligt, bara att läsa. Uppfyller man inte kraven så gör man inte. Det är inte svårare än så.

2011-12-01 @ 22:25:55
URL: http://lazertomte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback