Skriva tenta är roligt?

Hu. Jag känner att en HELT ledig dag där jag inte ens behöver fundera över att jag inte tar tag i saker som borde göras vore väldigt skönt. Vet dock inte när jag får en sådan dag, till jul nångång verkar det som... :/

Intensiv vecka har det varit, med färdigskrivande av rapporten om korna och grisarna, och redovisning av det hela. Sen skulle man börja ta tag i hemtentan. Jag har gjort drygt hälften på den men nu måste jag sätta fart med diskussionen. Vi har till på söndag eftermiddag på oss men jag vill bli klar idag. Vilket jag är övertygad om att jag blir, bara jag kommer igång med det här sista. Tentan är utformad som en rapport och vi har fått ett dataset och ett huvudämne att använda fritt som vi vill men hålla oss till realistiska scenarion typ. Det handlar om stress och välfärd hos smågrisar/tillväxtgrisar kan man väl säga.

Det roliga med det hela är att jag faktiskt känner att jag kan min grej. Det kluriga har inte varit att komma på vad jag vill skriva, utan mer att hitta lämpliga källor, vilket känns som ett ganska angenämt problem. Drygt tre års studier och min 4e (och 5e för det är egentligen två kurser) rena etologikurs har verkligen varit värda mödan känner jag. ;) Nu är det visserligen en ganska generell tankegång, det blir svårare när man ska gå in på specifika fall av beteendeproblem, potentiella stressfaktorer osv, men ändå. Det känns gött! Till och med statistiken känns enkel, jag trodde att det var knepigt först, men jag tror att jag hela tiden tänkt rätt, bara tvivlat på mig själv. :)

Sen gillar ju jag grisar. Mer än gillar. Jag älskar grisar! Grisar är bland det bästa jag vet! :D Så den här tentan är faktiskt ganska rolig, även fast nacke o rygg värker efter 2 veckors konstant datorjobb...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback