Upplevelser

Jag hade bara med mig kameran den här sista veckan på Kolmården. Snälla Louise och Sanna har delat med sig av bilderna de tagit övriga turer vi varit ute, men i torsdags och igår såg jag till att fota lite med min egna kamera också när vi var iväg. Och tänk vad mycket fantastiskt man får se och vara med om. Har inte fått några bilder där jag är med än, så ni får hålla till godo med några av de jag tagit helt enkelt. :)

I torsdags var det äntligen dags för vargmöte. Något jag velat göra så länge jag vetat att man KAN träffa vargar. :) Det var en otroligt speciell upplevelse att bli pussad bakom örat av en livs levande varg som egentligen faktiskt lika gärna skulle kunna bita till istället för att bara pussas. Vargarna som används till såna här möten är handuppfödda och kastrerade. Mycket trevliga djur som tycker att det är rätt så lattjo att få människobesök. :) Innan vi gick dick de lite käk och då inser man verkligen vilka kraftfulla djur det är. Så häftigt!

Inte helt lätt att ta kort och klappa samtidigt... ;)







Snöleoparderna går man förbi nästan mest hela tiden, så dessa bilder är både från torsdag och fredag. De har fått in en ny hona i hopp om bättre avelsmöjligheter då deras andra hona inte kunde ta hand om sina små. Igår var vi på en liten tur i parken med ena veterinären och när han stod o pratade om snöleosarna kom nya honan ut för att kika tillbaka på oss. Och även hon visade prov på vilka fantstiska djur de är.




Dholerna kommer alltid fram och säger hej såhär års, perfekt för lite porträttfoton. ;) Synd att det är svårt att få folk att bry sig om dessa djur, de är väl för lika våra egna rävar eller nåt... :/




Tigrarna är riktiga posers. Nästan löjligt lätt att få fina bilder på dem.




Höjdpunkten var dock igår när vi fick assistera vid en storgenomgång av det äldre gänget lejonungar de har just nu. Ca 7 månader gamla och de behövde bli vaccinerade, chippade, överkollade, blodprovade osv osv. Så det var immobilisering först, vilket var intressant i sig. Första gången de var med om det så den första ungen var lätt, sista ungen inte alls lätt... ;) När alla ungar var tryggt immobiliserade gick vi in, raddade upp dem och började med jobbet. Vi fick tempa, hålla i, skriva ner chipnummer, visitera tassar, klippa inför blodproven, väga dem osv. Och såklart klappa. ;) Det hela gick väldigt bra, men lite läskigt när ett par började vakna till liv lite för tidigt. ;) En så himla häftig upplevelse att det nästan är löjligt! Jag är så tacksam över att vi fått vara med om så himla många häftiga saker. Det är helt och hållet ovärderligt.

Innan immobiliseringen


Och efter... ;)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback