Närkontakt!

Idag fick jag vara med om något av det häftigaste jag varit med på när det gäller djur och djurmöten. Vi är inne på andra veckan av Zoobiologykursen och vi har fokus på arbetet bakom planerandet av vilka djur som bör hållas i parken. Väldigt intressant att få se vad som är viktigt och inte, vad JAG tycker är viktigt och hur väl det stämmer överens med vad andra tycker och vad en företagare som ska driva parken tycker.

Vi är uppdelade i grupper och har fått en djurgrupp var att jobba med, för att värdera hur "bra" eller "värdefulla" de är för parken. Vi har främst fått olika fågelarter att jobba med, något som inte är jätteroligt men ändå hur kul som helst eftersom jag är så fruktansvärt dålig på fågel. Vi ringde i alla fall bort till rovfågelskötarna och frågade om vi kunde få komma förbi och ställa lite frågor och kanske se lite hur fåglarna hålls, eftersom det är en stor del av det vi ska göra, medan många utav fåglarna inte visas annat än i rovfågelshowen när parken har öppet.

Väl där fick vi en helt fantastisk liten rundtur av en mycket mycket trevlig och entusiastisk djurvårdare som svarade på frågor och visade så mycket mer än vi hoppats på. :) Vi fick se fåglarna som hölls där (några hålls på andra ställen i parken nu på vintern) och hon tog även fram många av dem så vi fick se på nära håll. :) Sen när vi gick in till ena berguven så fick vi en finfin överraskning! Nämligen att få ta på oss handsken och hålla i lite kyckling och låta honom komma o landa på oss! SÅÅÅÅÅ HÄFTIGT! :D

Vi fick prova alla 4 och det var verkligen jättecoolt. När han suttit på mig flög han iväg själv så jag började ta av mig handsken för att skicka den vidare till nästa person, varpå han flyger tillbaka till min arm, så det var bara att snabbt sätta upp den igen så att han fick något att landa på, sen började han gå uppåt på armen för han ville tydligen sitta kvar hos mig. Haha. Ball som bara den! :)

Jag är SÅ tacksam till den fantastiska djurvårdaren som gjorde det här, något hon absolut inte behövt. Visst, som hon sa är det jättebra träning även för fåglarna att vänja sig vid andra människor och även mitt i vintern, men ändå. Så otroligt snällt. Jag rös redan innan vi ens fick prova att ha honom på oss, bara över att vara så otroligt nära ett så otroligt vackert djur.

Lite lätt magiskt är nog det enda sättet att beskriva det på. :)






Kommentarer
Postat av: dagge

Shit pommes ...osv. Vilken otroligt häftig grej. Vansinnigt vacker fågel. Så mäktig.

2012-01-23 @ 23:29:22
Postat av: Sara - En Talanglös Dressyrryttares Betraktelser

Åh vad häftigt! Sjukt avis!

Postat av: Åsa - Hästeriet

Såå vacker fågel verkligen! Vilka tassar han har. Eller... heter det så? Fågeltassar? Haha, klor kanske?



Sv: Jaa, visst är hon, jag är helt kär i henne. Ja precis, man blir liksom peppad själv när man märker att hästen blir det :)

2012-01-24 @ 17:51:42
URL: http://hasteriet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback