Två finfina hästar!

Två dagar i rad har jag fått rida! Helt underbart!!! Speciellt som det har varit på superfina hästar som gått riktigt bra. :) Åh vad jag vill komma igång på allvar igen nu!

Igår fick jag sitta på finaste Piri som först kändes rätt stum i kroppen, men i alla fall inte springig eller med nacken ihopdragen, så det gick att lösa ändå. Även om jag tyckte att jag fick honom okej i formen o så, så tyckte jag fortfarande att den stumma känslan i kroppen fanns kvar, men efter en galoppökning så tog han i som fan och det hela släppte och jag fick en rätt så ljuvlig känsla. ;) Jobbade mest med galoppen eftersom det är där jag kan göra mest på egen hand, speciellt nu när jag ridit så lite. Det roliga var att jag kunde samla ihop honom ganska mycket, men där ändå reglera formen (vilket på honom i princip alltid betyder länga ut nacken ;) ). Så himla härligt! Och Piri var så himla glad och frustade ikapp med sig själv med fladdrande små öron. Åh min finaste häst! :)

Idag skulle jag ridit honom igen, men eftersom en annan häst blivit ofräsch behövde Piri hoppa in på dressyrtävlingen de hade för lektionsryttare igår, varpå han behövde gå ett pass mindre idag, varpå jag fick rida en annan häst! Dock fick jag kronprinsen Peppe så det var ju ganska lugnt ändå det. :)

Fick ta över efter hon som rider honom i dressyrspecialen och hon tyckte att passet gåt åt skogen så det var ju bra att jag skulle sitta upp.. Haha.. :P Vi kom dock överens om vart skåpet skulle stå hyfsat snabbt så jag tror hon var lite väl hård mot sig själv. ;)

Han är också en sån som gärna kortar upp sin långa hals och krullar ihop sig lite snyggt, så det är ett ständigt jobb med att få fram näsan, ut med halsen, ner med nacken och upp med ryggen. Puh. :P Funkade dock bra och överlag lyssnade han finfint och verkade nöjd med att hitta rätt. Blev lite disträ när den nya lektionshästen kom in med en av de yngre tjejerna för dagens motion. Snygg tjej verkade han tycka, för han kan sura rätt bra på de andra hästarna men här var det mer spänna till sig o vilja visa sig på styva linan som gällde. Haha, goa lilla hästen! :)

Efter en del galoppjobb fick jag en så jäkla fin trav att jag nästan glömde bort att det var jobbigt att sitta ner. Mina ridmuskler är ju numera obefintliga vilket är lite synd med tanke på vilka magmuskler jag byggde upp genom att rida Fia och sen Piri. Men men, de kommer väl tillbaka nångång. ;) Men det är en sjukt härligt känsla när man känner att hästen är inom hjälperna och man på en lättkrullad häst som gärna släpper bettet nästan blir lite åt det tyngre hållet i handen istället, helt jämnt i bägge händer också. :) Mot slutet började vi bli lite trötta (läs: jag blev för trött för att orka hålla ordning på mig själv och därmed ihop honom :P ) men innan det hann vi med några rätt så bra övergångar trav-galopp-trav. Gött! Han är en så himla trevlig häst och även om Piri alltid kommer komma först så är han verkligen en värdig tvåa. Så mysig, arbetsvillig och superhärlig på alla sätt o vis. Glädjespridare helt enkelt. :)

Sen när vi (jag och de två yngre tjejerna som var kvar) står o putsar av våra saker så är de så himla söta och ger mig så fint beröm att jag nästan blev alldeles rörd. De är så himla goa! Och vilket finfint sätt att avsluta en finfin vecka, måste jag säga. :)

Finaste Piri på väg tillbaka till stallet igår. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback