En ny primat har upptäckts!

Jag brukar hitta min inspiration till att kämpa vidare med mina passion för bevarandebiologin i problematiken som finns. Jag blir inspirerad av att läsa om hur få djur det finns kvar av olika arter, konstigt nog. Kanske är det någon form av instinkt som går igång, att jag helt enkelt måste göra något.
 
Men det blir även jävligt tungt ibland, rent ut sagt. Det är inte så upplyftande att alltid jobba i motvind och att försöka vinna en kamp som i stort sett verkar dödsdömd. Man behöver lite positiva berättelser, händelser och nyheter ibland. Så att man faktiskt vet att det är värt det. Och positiva besked kommer! Till exempel när Jane Goodall berättar om lyckade projekt i "hennes" del av Afrika där en stor skogskorridor faktiskt är på väg att växa upp. Eller när man hör att tigerprojekten i Indien faktiskt verkar gå bra.
 
En annan väldigt positiv nyhet jag fick läsa om idag är att man hittat en ny apart i Kongo. Att det finns många många oupptäckta arter är självklart i min värld, men jag trodde inte att man faktiskt skulle hitta nya däggdjur, inte en ny primat. Det är så himla häftigt! :)
 
Jag hoppas att detta kan innebära att fler inser vikten av att bevara skogarna och naturen som finns, att vi behöver dem.
 
Läs mer om apan här:
http://www.bbc.co.uk/nature/19556915

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback